kpf3012 unit 1 - pengenalan dasar dan falsafah
| |||||||||||||||||
SINOPSIS | ||
|
Hasil
Pembelajaran
|
Kandungan
|
Halaman
|
|
1.0
|
Pemetaan ringkasan kandungan.
|
2
|
1.1
|
Konsep &
pengertian falsafah, pendidikan, dasar dan sistem.
|
3
|
1.2
|
Hubungkait falsafah pendidikan, dasar pendidikan dan
sistem pendidikan.
|
7
|
1.3
|
Fungsi &
implikasi falsafah terhadap pendidikan.
|
9
|
1.5
|
Pengaruh pendidikan
terhadap pembangunan.
|
10
|
1.6
|
Pengaruh Pembangunan
Terhadap Perkembangan Pendidikan
|
11
|
1.0 Pemetaan
Ringkasan Kandungan
|
1.1 Konsep & Pengertian Pendidikan,
Falsafah, Dasar dan Pembangunan
1.1.1 Pendidikan
i. Konsep
& Pengertian
Pendidikan = Education
Education
= Latin: e’ex (keluar) + ducereduc
(memimpin)
Education
= Educere (bring out) & Educare (bring up) Pendidikan = Didikan (educere)
& latihan (educare)
Tokoh
|
Pengertian Pendidikan
|
AL
GHAZALI
|
Dalam masa usia
kanak-kanak, ia telah belajar dengan sejumlah guru di tanah kelahirannya.
Beliau menjelaskan konsep pendidikan meliputi metode, etika guru, kekurikulum
dan murid.
|
JOHN
DEWEY
|
Menerapkan teori
pendidikan tradisional pada peringkat sekolah. Meninggalkan proses pendidikan
dengan mendengar dan menghafal dan mengantikan kreativiti dan keterlibatan
siswa dalam menyelesaikan masalah.
|
IBNU
SINA
|
Mempunyai pemikiran
intelektual muslim. Tujuan pendidikan beliau ialah mengembangkan seluruh
potensi yang dimiliki oleh seseorang. Juga potensi tiding bergantung pada
fizik, tapi juga intelektual dan budi pekerti. Dan melebihkan seseorang itu
hidup dalam masyarakat.
|
Rumusan: semua tokoh lebih menekankan aspek pendidikan pada peringkat awal
kanak-kanak, dan dari segi pendapat mereka boleh dikategorikan lebih kepada sikap terbuka dan langkah yang
hanya memfokuskan kepada pendidikan yang khusus dan rasional
|
ii. Jenis Pendidikan
Kriteria
|
Pendidikan
Formal
|
Pendidikan
Informal
|
Pendidikan
Nonformal
|
Reka bentuk
|
Ditakrifkan sebagai proses pengajaran pembelajaran
yang dilaksanakan secara rasmi mengikut system yang ditetapkan oleh kerajaan.
|
Pendidikan dalam
proses pembelajaran sampingan yang berlangsung secara spontan dan tanpa
struktur
|
Pendidikan nonformal
dilaksanakan diluar daripada system pendidikan formal
|
Pengajaran
|
Pengajaran
yang teratur dari peringkat awal iaitu pra-sekolah hingga pengajian tinggi
|
Pengajaran tanpa modul dan dengan waktu yang
secara langsung
|
Peningkatan dan pengembangan pengetahuan di dalam
arti luas ( social, ekonomi, politik, ilmu-ilmu kealaman, bahasa, sejarah,
dan sebagainya)
|
Pembelajaran
|
kegiatan yang sistematis,
bertingkat/berjenjang, dimulai dari sekolah dasar sampai dengan
perguruan tinggi dan yang setaraf dengannya; termasuk
kedalamnya ialah kegiatan
studi yang berorientasi akademis dan
umum, program spesialisasi, dan latihan
professional, yang dilaksanakan dalam waktu yang terus menerus.
|
proses yang berlangsung sepanjang usia sehingga sehingga
setiap orang memperoleh nilai, sikap, keterampilan, dan pengetahuan
yang bersumber dari pengalaman hidup
sehari-hari, pengaruh lingkungan termasuk di dalamnya adalah
pengaruh kehidupan keluarga, hubungan dengan tetangga, lingkungan
pekerjaan dan permainan, pasar, perpustakaan, dan media massa.
|
kegiatan teroganisasi dan sistematis, di luar sistem
persekolahan yang , dilakukan secara mandiri atau merupakan bagian penting
dari kegiatan yang lebih luas, yang sengaja dilakukan untuk melayani
peserta didik tertentu di dalam mancapai tujuan belajarnya.
|
Institusi
|
Pembelajaran di sekolah
|
Pembelajaran di mana-mana sahaja
|
Pembelajaran di
luar sekoah
|
Kurikulum
|
Sistem akademik yang teratur dan tarkawal
|
Sistem akademik yang separa
|
Sistem akedemik yang separa dan tidak diiktiraf
|
Penilaian
|
Mempunyai ujian formal
|
Tiada sebarang ujian.
|
Ujian berkala
|
Pengiktirafan
|
Mempunyai sijil kelulusan yang diiktiraf
|
Tidak mempunyai sijil
|
Tidak mempunyai sijil
|
Organisasi
|
Teratur dan
saksama
|
Tiada organisasi
|
Tiada organisasi
|
1.1.2 Falsafah
i. Konsep & Pengertian
Falsafah =
Philosophy (Bahasa Inggeris)
Philosophy = Philosophia (Yunani)
=
Philos (Cinta) + Sophia (bijaksana/ arif)
=
The love of wisdom
Falsafah
=
Cinta terhadap kebijaksanaan/ kearifan.
Tokoh
|
Pengertian
Falsafah
|
Al
farabi
|
falsafah adalah mengetahui sesuatu yang ada dari segi teori.
Dari segi Bahasa ia adalah apa yang perlu ada dalam perbuatan
|
Aristottle
|
Falsafah
adalah ilmu kebenaran dan diperolehi oleh seseorang dengan ilmu metafizik,
logic, retorik, etika, estetika, ekonomi dan politik
|
Immanuel
kant
(1724-1804)
|
Ahli falsafah german ini berpendapat, falsafah
ialah ilmu pengetahuan yang menyelidik dasar-dasar bagi menegtahui sesuatu
dan bertindak bagi memperoleh sesuatu yang baru.
|
Jaspers
|
Kebenaran dari pengalaman bebas. Pengalaman dapat dilihat dar segi bentuk
idea dan pengetahuan. Individu berhak membuat pilihan dan bertanggungjawab.
|
Rumusan: secara keseluruhannya falsafah barat, islam dan
timur mempunyai perbezaan yang ketara dari segi konsep, prinsip, kurikulum,
peranan guru serta mempunyai persamaan melalui kaedah pendidikan yang
menggalakkan berfikiran kritis. seperti dari pandangan islam ialah mengenai
hakikat sesuatu (tuhan) yag berada dalam kemampuan manusia untuk
mendapatkannya. Dari pandangan timur pula berkenan seseorang manusia yang
memiliki sat ugaris panduan tingkahlaku berdasarkan nilai nilai abstrak
|
1.1.3 Falsafah Pendidikan
Falsafah Pendidikan : Ilmu falsafah + ilmu pendidikan
:
Hakikat pelaksanaan pendidikan
Tokoh
|
Pengertian
Falsafah Pendidikan
|
Ibn bajjah
|
Umat Islam dipercayai
telah sampai ke Sepanyol pada zaman sahabat lagi. Kedatanganmereka telah
berjaya mempengaruhi kehidupan masyarakat di sana khususnya dalam bidang yang
berkaitan keilmuan dan ketarm adunan. Bahkan kesan tamadun Islam masih dapat
dilihat sehingga ke hari ini.
|
E.D. Miller
|
falsafah boleh difahamkan
sebagai pemikiran ataupandangan yang benar, rasional dan bernas dan pemikiran
ini dihasilkan melaluiusaha kajian ahli falsafah dengan cara yang saintifik,
sistematik dan logikal. Tujuan falsafah
ialah mencari dan membukti kebenaran serta dijadikan pedoman untuk perkara yang penting dalam kehidupan.
|
Rumusan: falsafah
pendidikan menekankan aspek parerialisme iaitu tidaj berubah yang
berkonsepkan menumpukan perkara-perkara asas sahaja dan perkara ini boleh
berubah dari semasa ke semasa.
Bertujuan melahirkan individu yang menyeluruh dari segi jasmani,
emosi, rohani, intelek dan sosial
|
1.1.4 Dasar & Dasar
Pendidikan
Tokoh
|
Pengertian
Dasar Pendidikan
|
M.J. Langeveld
|
Pendidikan baru terjadi apabila anak telah mengenal kewibawaan.
Syaratnya, melihat kemampuan anak memahami bahasa, kerana dalam pedagogik
anak tidak disebut telah dididik yang ada adalah pembiasaan. Sedang batas
atasnya iaitu, ketika anak telah mencapai kedewasaan.
|
Faud Ihsan
|
Pendidikan merupakan upaya dalam menubuhkan dan mengembangkan segala
potensi-potensi yang dibawa sejak lahir baik potensi jasmani ataupun rohani
sesuai dengan nilai-nilai yang di anut masyarakat dan kebudayaan.
|
Carter V. God
|
Pendidikan sebagai suatu proses perkembangan kecakapan seseorang dalam
bentuk sikap dan prilaku yang berlaku dalam masyarakat. Proses dimana
seseorang dipengaruhi oleh linkungan yang terpimpin khususnya didalam
lingkungan sekolah sehingga dapat kecakapan sosial dan dapat mengembangkan
kepribadianya.
|
Rumusan: seperti yang telah dikemukakan, dasar dasar pendidikan boleh dilihat
dan ditekankan pada peringkat awal kanak-kanak menurut tokoh.hal ini terjadi
disebabkan pendidikan dapat dilaksanakan apabila seseorang itu mampu berfikir
dari segi mental dan fizikal, rohani dan jasmani. Oleh itu, dapatlah kita di
klasifikasikan bahawa pendidikan amatlah penting pada peringkat awal
kanak-kanak.
|
1.1.5 Sistem Pendidikan
Tokoh
|
Pengertian
Sistem Pendidikan
|
Prof. H. Mahmud Yunus
|
Yang dimaksud pendidikan ialah suatu usaha yang dengan sengaja dipilih
untuk mempengaruhi dan membantu anak yang bertujuan untuk meningkatkan ilmu
pengetahuan, jasmani dan akhlak sehingga secara perlahan boleh mengantarkan
anak kepada tujuan dan cita-citanya yang paling tinggi. Agar memperoleh
kehidupan yang bahagia dan apa yang dilakukanya dapat bermanfaat bagi dirinya
sendiri, masyarakat, bangsa, negara dan agamanya.
|
Stella van Petten Henderson
|
Pendidikan ialah suatu kombinasai dari pertumbuhan dan perkembangan
insani dengan warisan social yang dilalui manusia sepanjang mereka
menjalankan kehidupan.
|
Frederick J. Mc Donald
|
mengemukakan pendapatnya bahwa pendidikan ialah suatu proses yang arah
tujuannya adalah merubah tabiat manusia atau peserta didik.
|
Rumusan: Menurut para tokoh, kita boleh kelaskan bahawa pendidikan barkaitan
dengan hal kehidupan seharian. Ia juga satu proses perubahan sikap dan
prilaku seseorang atau kelopok dalam usaha mendewasakan manusia atau pendidik
melalui upaya pengajaran dan pelatihan
|
1.1.6 Pembangunan & Pembangunan Pendidikan
i. Definisi Pembangunan Pendidikan
Tokoh
|
Pengertian
Pembangunan
|
Yaakub isa
(1996) |
Pembangunan pendidikan ialah
perkembangan individu yang termasuk pendedahan kepada pelbagai pengalaman
penting.
Proses pemilihan dan
pemindahan pengetahuan nilai-nilai murni dan kemahiran yang berlaku secara
berterusan sejak kecil hingga akhir hayat.
|
Todaro
(1997)
|
Pembangunan melibatkan
proses menyusun dan mengorientasi semula sistem ekonomi dan sosial. Ini
bermakna bahawa pembangunan bukan sahaja melibatkan pertambahan kepada
pendapatan dan pengeluaran, bahkan juga mengambil kira perubahan institusi
sosial, struktur pentadbiran, pendapat umum, adat resam dan kepercayaan
Rumusan anda tentang pembangunan: Pendidikan yang sempurna itu penting dalam menerajui sebuah pembangunan negara. Kita tidak mahu semata-mata hanya menampilkan peluang pekerjaan kepada bangsa lain. Kita mahu bangsa melayu itu sendiri memanfaatkan ilmu pengetahuan dalam menjayakan projek yang ada seterusnya mengubah nasib hidup mereka |
Zainal Abidin Bin Ahmad (za’ba)
|
Pembangunan dalam konteks
pendidikan, adalah perubahan dari semasa ke semasa yang membawa kepada
penambahbaikan dalam system pendidikan
|
Rumusan:
Pendidikan merupakan alat penting dalam membentuk
banteng pertahanan sesebuah proses pembangunan pendidikan.
|
1.2 Hubungkait Falsafah, Dasar Dan Sistem
Pendidikan
![]() |
Komponen
|
Huraian
|
Contoh
|
i.
Falsafah Pendidikan
|
-
Adalah kajian tentag makna, tujua serta kaedah
asas pendidikan/ pembelajaran.
-
Merupakan merupakan kajian tentang kajian
semulajadi minda yang serba tahu, tabiat semula jadi manusia, soalan mengenai
kuasa diantara pendidikan dan masyarakat
-
Berhubung rapat dengan teori perkembangan
manusia.
|
Falsafah
pendidikan kebangsaan
Falsafah
pendidikan guru
|
ii.
Dasar Pendidikan
|
-
Dasar
solusi dalam pendidikan
o
Menyelesaikan
masalah dari segi aspek social dan ekonomi
-
Dasar
kebajikan dalam pendidikan
o
Mengubah
tahap keimuan dan kemanusiaan kepada tahap yang lebih tinggi
o
Dasar
yang berkaitan dengan usaha memperbaiki kebajikan dengan usaha memperbaiki
kebajikan dan perkhidmatan dalam pendidikan
|
Dasar 1
murid 1 sukan
Dasar
keciciran sifar PTPTN
|
iii.
Sistem Pendidikan
|
-
Diterajui
oleh dua kemeterian
o
Kementerian
pelajaran Malaysia (KPM)
o
Kementerian
pengajian Malaysia (KPT)
-
KPM
bertanggungjawab dalam pentadbiran dan pengurusan system pendidikan sekolah
rendah dan menengah
-
KPT
bertanggungjawab keatas institusi
pengajian tinggi awam dan swasta suatu proses perubahan social dengan
partisipatori yang luas dala sesuatu masyarakat yang dimaksudkan untuk
kemajuan social dan material.
|
Pendidikan
pra sekolah
Pendidikan
rendah dan menengah
|
Rumusan:
Pembangunan adalah sesuatu proses perubahan kearah
yang lebih baik dalam linkungan masyarakat
|
1.3 Fungsi & Implikasi Falsafah Terhadap
Pendidikan
Fungsi
|
Keterangan
& Contoh
|
i. Ketepatan makna pendidikan
|
Merupakan mekanisme sesebuah
negara. Ia akan menghasilkan bentuk pendidikan yang pelbagai corak serta
sempurna sifatnya. Implikasinya, negara akan mengalami satu peningkatan dalam
proses pembangunan dan perodenan negara.oleh itu, pendidikan perlu ke arah
melahirkan rKyat yang mempunyai kualiti ketrampilan diri yang tinggi untuk
pembangunan negara selaras dengan dasar negara melalui pendidikan
|
ii.
Menentukan matlamat/ hala tujuan pendidikan
|
Mewujudkan satu masyarakat yang berpengetahuan
berketrerampilan, mempunyai jati diri, progresif, kreatif dan berinovatif.
Merapatkan jurang pendidikan bandar dan luar bandar
selaras dengan pendidikan untuk semua yang disasarkan oleh UNESCO.
Melahirkan modal insan yang dapat menguasai
sekurang-kurang 3 quotient iaitu inteltectual quotient, emotional quotient
dan spiritual quotient.
|
v.
Kebermaknaan hasil pendidikan
|
pembelajaran adalah
sebuah upaya dengan tujuan kebermaknaan belajar. Memahami pengertian
demikian, Pembelajaran adalah aktifitas yang bergantung
tujuan belajar. Pengetahuan yang tak terbatas menyebabkan tujuan-tujuan
belajar disederhanakan pada konsep ilmu tertentu. Kebermaknaan sendiri tidak
terlepas dari interaksi. Interaksi, bagi siswa, dipahami sebagai
kebermaknaan terhadap berbagai sumber belajar. Oleh sebab itu kebermaknaan
belajar dibatasi pada waktu yang dibutuhkan untuk mencapai standar kompetensi
(SK).
|
iii. Menetapkan proses pendidikan
|
Pendidikan di Malaysia menitik beratkan usaha berterusan bagi
meningkatkan mutu pendidikan negara yang mempu bersaing di peringkat global.
Bagi mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi jasmani, emosi, rohani
dan intelek.
|
iv. Penambahbaikan pendidikan
|
Mengkaji semula peranan guru. Ini termasuk
tugas dan tanggungjawab
sebenar guru di sekolah. Guru sepatutnya memberi penumpuan sepenuhnya kepada tugasan mengajar dan memikirkan bagaimana mungkin untuk memperbaiki teknik pengajaran bagi meningkatkan tahap pemahaman dan kemahiran pelajar ke taraf A. Seperti yang di war-warkan oleh Menteri Pendidikan sendiri dan pada masa yang sama ingin melihat tahap Literasi dan Mengira dapat di serap kepada setiap pelajar sebaiknya. |
Rumusan:
Segala
implikasi yang diperoleh sedikit sebanyak dapat meningkatkan taraf kehidupan
masyarakat dan meningkatkan pembangunan negara bermula dari pendidikan awal
kanak-kanak.
|
1.4 Pengaruh Pendidikan
Terhadap Pembangunan di Malaysia
![]() |
Pengaruh
Pendidikan
|
Kesan
Terhadap Pembangunan
|
|
i.
Peluang
pendidikan yang sama.
|
![]() |
|
ii.
Pendidikan
kemahiran.
|
![]() |
|
iii.
Pendidikan berterusan.
|
![]() |
|
iv.
Pendidikan
percuma.
|
![]() |
|
v.
Pendidikan agama.
|
![]() |
|
vi.
Pendidikan
sukan.
|
![]() |
|
vii.
Pendidikan
sejarah & sivik.
|
![]() |
|
viii.
Pendidikan
STEM.
|
![]() |
|
Rumusan:
|
1.5 Pengaruh Pembangunan Terhadap Perkembangan
Pendidikan
![]() |

Pengaruh
Pembangunan
|
Kesan
Terhadap Pendidikan
|
|
i.
Pembangunan Ekonomi: menyediakan
peruntukan sumber kewangan
|
![]() |
|
ii.
Pembangunan wanita: Peluang pendidikan
yang sama terhadap wanita.
|
![]() |
|
iii.
Pembangunan politik: Hak dalam
penyertaan dan bersuara.
|
![]() |
|
iv.
Pembangunan infrastruktur:
|
![]() |
|
v.
Pembangunan lestari:
|
![]() |
|
vi.
Pembangunan pemikiran
|
![]() |
|
vii.
Pembangunan sains & teknologi
|
![]() |
|
viii.
Pembangunan kemasyarakatan
|
![]() |
|
Rumusan:
|
Tajuk Pembentangan
UNIT
|
Tajuk
|
Nama
|
1
Pengenalan
kepada pendidikan, falsafah, dasar &
pembangunan
|
1.1 Jelaskan pengertian dan hubungkait di antara falsafah pendidikan, dasar
pendidikan dan sistem pendidikan.
|
|
1.2 Bincangkan fungsi falsafah terhadap perkembangan
pendidikan di Malaysia.
|
||
1.3 Bagaimanakah
konteks pendidikan memberi kesan terhadap pembangunan insan dan negara?
|
||
1.4 Bagaimanakah
pembangunan negara dapat memberi pengaruh yang besar terhadap pendidikan?
|
Use this diet hack to drop 2 lb of fat in just 8 hours
ReplyDeleteWell over 160 000 men and women are utilizing a easy and secret "liquid hack" to burn 2lbs each night in their sleep.
It's simple and works with anybody.
Here are the easy steps for this hack:
1) Hold a drinking glass and fill it with water half full
2) Proceed to follow this amazing HACK
and you'll become 2lbs thinner the next day!