kpf3012 unit 1 - pengenalan dasar dan falsafah




                                UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS




MOHAMAD IZZAD BIN JUMAAT


 
SINOPSIS


Unit ini menjelaskan konsep dan pengertian tentang istilah asas pendidikan, falsafah, dasar, sistem dan pembangunan. Pengertian yang dikemukakan oleh tokoh-tokoh barat dan Islam digunakan untuk dibandingkan. Seterusnya hubungkait antara istilah tersebut juga dikemukakan untuk memaparkan kejelekitannya dalam pendidikan.
 
 













Hasil Pembelajaran


Setelah melengkapkan aktiviti ini, anda dapat:

i.          Mendefinisikan pendidikan, falsafah, dasar dan sistem.
ii.        Menerangkan hubungkait antara falsafah, dasar dan sistem pendidikan.
iii.       Membincangkan fungsi & implikasi falsafah terhadap pendidikan.
iv.       Membahaskan hubungkait di antara pendidikan dan pembangunan.
 
 














Kandungan
Halaman
1.0
Pemetaan ringkasan kandungan.
2
1.1
Konsep & pengertian falsafah, pendidikan, dasar dan sistem.
3
1.2
Hubungkait falsafah pendidikan, dasar pendidikan dan sistem pendidikan.
7

1.3
Fungsi & implikasi falsafah terhadap pendidikan.
9
1.5
Pengaruh pendidikan terhadap pembangunan.
10
1.6
Pengaruh Pembangunan Terhadap Perkembangan Pendidikan
11







1.0    Pemetaan Ringkasan Kandungan




 
 



















































1.1    Konsep & Pengertian Pendidikan, Falsafah, Dasar dan Pembangunan

1.1.1   Pendidikan
            i.          Konsep & Pengertian
                       
            Pendidikan = Education
            Education   = Latin: e’ex (keluar)  ducereduc (memimpin)
            Education   = Educere (bring out) & Educare (bring up)                                     Pendidikan = Didikan (educere) & latihan  (educare) 

Tokoh
Pengertian Pendidikan

AL GHAZALI
Dalam masa usia kanak-kanak, ia telah belajar dengan sejumlah guru di tanah kelahirannya. Beliau menjelaskan konsep pendidikan meliputi metode, etika guru, kekurikulum dan murid.


JOHN DEWEY
Menerapkan teori pendidikan tradisional pada peringkat sekolah. Meninggalkan proses pendidikan dengan mendengar dan menghafal dan mengantikan kreativiti dan keterlibatan siswa dalam menyelesaikan masalah.


IBNU SINA
Mempunyai pemikiran intelektual muslim. Tujuan pendidikan beliau ialah mengembangkan seluruh potensi yang dimiliki oleh seseorang. Juga potensi tiding bergantung pada fizik, tapi juga intelektual dan budi pekerti. Dan melebihkan seseorang itu hidup dalam masyarakat.

Rumusan: semua tokoh lebih menekankan aspek pendidikan pada peringkat awal kanak-kanak, dan dari segi pendapat mereka boleh dikategorikan  lebih kepada sikap terbuka dan langkah yang hanya memfokuskan kepada pendidikan yang khusus dan rasional



                        ii.         Jenis Pendidikan

Kriteria
Pendidikan Formal
Pendidikan Informal
Pendidikan Nonformal
Reka bentuk
Ditakrifkan sebagai proses pengajaran pembelajaran yang dilaksanakan secara rasmi mengikut system yang ditetapkan oleh kerajaan.

Pendidikan dalam proses pembelajaran sampingan yang berlangsung secara spontan dan tanpa struktur
Pendidikan nonformal dilaksanakan diluar daripada system pendidikan formal
Pengajaran
 Pengajaran yang teratur dari peringkat awal iaitu pra-sekolah hingga pengajian tinggi


Pengajaran tanpa modul dan dengan waktu yang secara langsung
Peningkatan dan pengembangan pengetahuan di dalam arti luas ( social, ekonomi, politik, ilmu-ilmu kealaman, bahasa, sejarah, dan sebagainya)
Pembelajaran
kegiatan  yang  sistematis,  bertingkat/berjenjang, dimulai dari  sekolah dasar sampai dengan perguruan tinggi dan yang setaraf dengannya;   termasuk   kedalamnya   ialah   kegiatan   studi   yang   berorientasi akademis  dan  umum,  program   spesialisasi,  dan  latihan  professional,  yang dilaksanakan dalam waktu yang terus menerus.


proses yang berlangsung sepanjang usia sehingga sehingga setiap  orang memperoleh nilai, sikap, keterampilan, dan pengetahuan yang  bersumber  dari   pengalaman  hidup  sehari-hari,  pengaruh  lingkungan termasuk di dalamnya adalah pengaruh  kehidupan keluarga, hubungan dengan tetangga, lingkungan pekerjaan dan permainan, pasar, perpustakaan, dan media massa.
kegiatan teroganisasi dan sistematis, di luar sistem  persekolahan yang , dilakukan secara mandiri atau merupakan bagian penting dari kegiatan  yang lebih luas, yang sengaja dilakukan untuk melayani peserta didik tertentu di dalam mancapai tujuan belajarnya.
Institusi

Pembelajaran di sekolah



Pembelajaran di mana-mana sahaja

Pembelajaran di luar sekoah
Kurikulum
Sistem akademik yang teratur dan tarkawal

Sistem akademik yang separa
Sistem akedemik yang separa dan tidak diiktiraf
Penilaian
Mempunyai ujian formal

Tiada sebarang ujian.
Ujian berkala
Pengiktirafan
Mempunyai sijil kelulusan yang diiktiraf

Tidak mempunyai sijil
Tidak mempunyai sijil
Organisasi
Teratur dan saksama

Tiada organisasi
Tiada organisasi


1.1.2   Falsafah
            i.          Konsep & Pengertian

                                    Falsafah        = Philosophy (Bahasa Inggeris)
                                    Philosophy    = Philosophia (Yunani)
                                    = Philos (Cinta)    +   Sophia (bijaksana/ arif)    
                                                            = The love of wisdom
                                    Falsafah         = Cinta terhadap kebijaksanaan/ kearifan.

Tokoh
Pengertian Falsafah

Al farabi

falsafah adalah mengetahui sesuatu yang ada dari segi teori.
Dari segi Bahasa ia adalah apa yang perlu ada dalam perbuatan



Aristottle

Falsafah adalah ilmu kebenaran dan diperolehi oleh seseorang dengan ilmu metafizik, logic, retorik, etika, estetika, ekonomi dan politik



Immanuel kant
(1724-1804)


Ahli falsafah german ini berpendapat, falsafah ialah ilmu pengetahuan yang menyelidik dasar-dasar bagi menegtahui sesuatu dan bertindak bagi memperoleh sesuatu yang baru.



Jaspers

Kebenaran dari pengalaman bebas. Pengalaman dapat dilihat dar segi bentuk idea dan pengetahuan. Individu berhak membuat pilihan dan bertanggungjawab.



Rumusan: secara keseluruhannya falsafah barat, islam dan timur mempunyai perbezaan yang ketara dari segi konsep, prinsip, kurikulum, peranan guru serta mempunyai persamaan melalui kaedah pendidikan yang menggalakkan berfikiran kritis. seperti dari pandangan islam ialah mengenai hakikat sesuatu (tuhan) yag berada dalam kemampuan manusia untuk mendapatkannya. Dari pandangan timur pula berkenan seseorang manusia yang memiliki sat ugaris panduan tingkahlaku berdasarkan nilai nilai abstrak




1.1.3   Falsafah Pendidikan

     Falsafah Pendidikan             : Ilmu falsafah + ilmu pendidikan
                                                     : Hakikat pelaksanaan pendidikan

Tokoh
Pengertian Falsafah Pendidikan

Ibn bajjah

Umat Islam dipercayai telah sampai ke Sepanyol pada zaman sahabat lagi. Kedatanganmereka telah berjaya mempengaruhi kehidupan masyarakat di sana khususnya dalam bidang yang berkaitan keilmuan dan ketarm adunan. Bahkan kesan tamadun Islam masih dapat dilihat sehingga ke hari ini.


E.D. Miller

falsafah boleh difahamkan sebagai pemikiran ataupandangan yang benar, rasional dan bernas dan pemikiran ini dihasilkan melaluiusaha kajian ahli falsafah dengan cara yang saintifik, sistematik dan logikal. Tujuan  falsafah ialah mencari dan membukti kebenaran serta dijadikan pedoman untuk  perkara yang penting dalam kehidupan.

Rumusan:  falsafah pendidikan menekankan aspek parerialisme iaitu tidaj berubah yang berkonsepkan menumpukan perkara-perkara asas sahaja dan perkara ini boleh berubah dari semasa ke semasa.  Bertujuan melahirkan individu yang menyeluruh dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial


1.1.4   Dasar & Dasar Pendidikan
Tokoh
Pengertian Dasar Pendidikan

M.J. Langeveld
Pendidikan baru terjadi apabila anak telah mengenal kewibawaan. Syaratnya, melihat kemampuan anak memahami bahasa, kerana dalam pedagogik anak tidak disebut telah dididik yang ada adalah pembiasaan. Sedang batas atasnya iaitu, ketika anak telah mencapai kedewasaan.


Faud Ihsan
Pendidikan merupakan upaya dalam menubuhkan dan mengembangkan segala potensi-potensi yang dibawa sejak lahir baik potensi jasmani ataupun rohani sesuai dengan nilai-nilai yang di anut masyarakat dan kebudayaan.



Carter V. God
Pendidikan sebagai suatu proses perkembangan kecakapan seseorang dalam bentuk sikap dan prilaku yang berlaku dalam masyarakat. Proses dimana seseorang dipengaruhi oleh linkungan yang terpimpin khususnya didalam lingkungan sekolah sehingga dapat kecakapan sosial dan dapat mengembangkan kepribadianya.

Rumusan: seperti yang telah dikemukakan, dasar dasar pendidikan boleh dilihat dan ditekankan pada peringkat awal kanak-kanak menurut tokoh.hal ini terjadi disebabkan pendidikan dapat dilaksanakan apabila seseorang itu mampu berfikir dari segi mental dan fizikal, rohani dan jasmani. Oleh itu, dapatlah kita di klasifikasikan bahawa pendidikan amatlah penting pada peringkat awal kanak-kanak.


1.1.5   Sistem Pendidikan
Tokoh
Pengertian Sistem Pendidikan

Prof. H. Mahmud Yunus
Yang dimaksud pendidikan ialah suatu usaha yang dengan sengaja dipilih untuk mempengaruhi dan membantu anak yang bertujuan untuk meningkatkan ilmu pengetahuan, jasmani dan akhlak sehingga secara perlahan boleh mengantarkan anak kepada tujuan dan cita-citanya yang paling tinggi. Agar memperoleh kehidupan yang bahagia dan apa yang dilakukanya dapat bermanfaat bagi dirinya sendiri, masyarakat, bangsa, negara dan agamanya.



Stella van Petten Henderson
Pendidikan ialah suatu kombinasai dari pertumbuhan dan perkembangan insani dengan warisan social yang dilalui manusia sepanjang mereka menjalankan kehidupan.


Frederick J. Mc Donald
mengemukakan pendapatnya bahwa pendidikan ialah suatu proses yang arah tujuannya adalah merubah tabiat manusia atau peserta didik.


Rumusan: Menurut para tokoh, kita boleh kelaskan bahawa pendidikan barkaitan dengan hal kehidupan seharian. Ia juga satu proses perubahan sikap dan prilaku seseorang atau kelopok dalam usaha mendewasakan manusia atau pendidik melalui upaya pengajaran dan pelatihan



1.1.6   Pembangunan & Pembangunan Pendidikan


i.          Definisi Pembangunan Pendidikan

Tokoh
Pengertian Pembangunan

Yaakub isa
(1996)
Pembangunan pendidikan ialah perkembangan individu yang termasuk pendedahan kepada pelbagai pengalaman penting.

Proses pemilihan dan pemindahan pengetahuan nilai-nilai murni dan kemahiran yang berlaku secara berterusan sejak kecil hingga akhir hayat.


Todaro
(1997)
Pembangunan melibatkan proses menyusun dan mengorientasi semula sistem ekonomi dan sosial. Ini bermakna bahawa pembangunan bukan sahaja melibatkan pertambahan kepada pendapatan dan pengeluaran, bahkan juga mengambil kira perubahan institusi sosial, struktur pentadbiran, pendapat umum, adat resam dan kepercayaan
Rumusan anda tentang pembangunan:

Pendidikan yang sempurna itu penting dalam menerajui sebuah pembangunan negara. Kita tidak mahu semata-mata hanya menampilkan peluang pekerjaan kepada bangsa lain. Kita mahu bangsa melayu itu sendiri memanfaatkan ilmu pengetahuan dalam menjayakan projek yang ada seterusnya mengubah nasib hidup mereka

Zainal Abidin Bin Ahmad (za’ba)
Pembangunan dalam konteks pendidikan, adalah perubahan dari semasa ke semasa yang membawa kepada penambahbaikan dalam system pendidikan
Rumusan:
Pendidikan merupakan alat penting dalam membentuk banteng pertahanan sesebuah proses pembangunan pendidikan. 



1.2    Hubungkait Falsafah, Dasar Dan Sistem Pendidikan


 













Komponen
Huraian
Contoh
i.
Falsafah Pendidikan

-       Adalah kajian tentag makna, tujua serta kaedah asas pendidikan/ pembelajaran.
-       Merupakan merupakan kajian tentang kajian semulajadi minda yang serba tahu, tabiat semula jadi manusia, soalan mengenai kuasa diantara pendidikan dan masyarakat
-       Berhubung rapat dengan teori perkembangan manusia.

Falsafah pendidikan kebangsaan

Falsafah pendidikan guru
ii.
Dasar Pendidikan

-       Dasar solusi dalam pendidikan
o   Menyelesaikan masalah dari segi aspek social dan ekonomi
-       Dasar kebajikan dalam pendidikan
o   Mengubah tahap keimuan dan kemanusiaan kepada tahap yang lebih tinggi
o   Dasar yang berkaitan dengan usaha memperbaiki kebajikan dengan usaha memperbaiki kebajikan dan perkhidmatan dalam pendidikan

Dasar 1 murid 1 sukan

Dasar keciciran sifar PTPTN
iii.
Sistem Pendidikan

-       Diterajui oleh dua kemeterian
o   Kementerian pelajaran Malaysia (KPM)
o   Kementerian pengajian Malaysia (KPT)
-       KPM bertanggungjawab dalam pentadbiran dan pengurusan system pendidikan sekolah rendah dan menengah
-       KPT bertanggungjawab keatas institusi  pengajian tinggi awam dan swasta suatu proses perubahan social dengan partisipatori yang luas dala sesuatu masyarakat yang dimaksudkan untuk kemajuan social dan material.

Pendidikan pra sekolah

Pendidikan rendah dan menengah
Rumusan:

Pembangunan adalah sesuatu proses perubahan kearah yang lebih baik dalam linkungan masyarakat











1.3    Fungsi & Implikasi Falsafah Terhadap Pendidikan

Fungsi
Keterangan & Contoh
i.             Ketepatan        makna pendidikan

Merupakan mekanisme sesebuah negara. Ia akan menghasilkan bentuk pendidikan yang pelbagai corak serta sempurna sifatnya. Implikasinya, negara akan mengalami satu peningkatan dalam proses pembangunan dan perodenan negara.oleh itu, pendidikan perlu ke arah melahirkan rKyat yang mempunyai kualiti ketrampilan diri yang tinggi untuk pembangunan negara selaras dengan dasar negara melalui pendidikan

ii.
Menentukan matlamat/  hala tujuan pendidikan

Mewujudkan satu masyarakat yang berpengetahuan berketrerampilan, mempunyai jati diri, progresif, kreatif dan berinovatif.
Merapatkan jurang pendidikan bandar dan luar bandar selaras dengan pendidikan untuk semua yang disasarkan oleh UNESCO.
Melahirkan modal insan yang dapat menguasai sekurang-kurang 3 quotient iaitu inteltectual quotient, emotional quotient dan spiritual quotient.



v.    Kebermaknaan hasil pendidikan

pembelajaran adalah sebuah upaya dengan tujuan kebermaknaan belajar. Memahami pengertian demikian, Pembelajaran adalah aktifitas yang bergantung tujuan belajar.  Pengetahuan yang tak terbatas menyebabkan tujuan-tujuan belajar disederhanakan pada konsep ilmu tertentu. Kebermaknaan sendiri tidak terlepas dari interaksi.  Interaksi, bagi siswa, dipahami sebagai kebermaknaan terhadap berbagai sumber belajar. Oleh sebab itu kebermaknaan belajar dibatasi pada waktu yang dibutuhkan untuk mencapai standar kompetensi (SK).

iii.        Menetapkan proses pendidikan
Pendidikan di Malaysia menitik beratkan usaha berterusan bagi meningkatkan mutu pendidikan negara yang mempu bersaing di peringkat global. Bagi mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.

iv. Penambahbaikan pendidikan

Mengkaji semula peranan guru. Ini termasuk tugas dan tanggungjawab 
sebenar guru di sekolah. Guru sepatutnya memberi penumpuan sepenuhnya 
kepada tugasan mengajar dan memikirkan bagaimana mungkin untuk 
memperbaiki teknik pengajaran bagi meningkatkan tahap pemahaman dan 
kemahiran pelajar ke taraf A. Seperti yang di war-warkan oleh Menteri 
Pendidikan sendiri dan pada masa yang sama ingin melihat tahap 
Literasi dan Mengira dapat di serap kepada setiap pelajar sebaiknya. 

Rumusan:
Segala implikasi yang diperoleh sedikit sebanyak dapat meningkatkan taraf kehidupan masyarakat dan meningkatkan pembangunan negara bermula dari pendidikan awal kanak-kanak.

1.4    Pengaruh Pendidikan Terhadap Pembangunan di Malaysia
 







Pengaruh Pendidikan

Kesan Terhadap Pembangunan
i.
Peluang pendidikan yang sama.






ii.
Pendidikan kemahiran.





iii.
Pendidikan berterusan.






iv.
Pendidikan percuma.





v.
Pendidikan agama.





vi.
Pendidikan sukan.



vii.
Pendidikan sejarah & sivik.




viii.
Pendidikan STEM.





Rumusan:





1.5    Pengaruh Pembangunan Terhadap Perkembangan Pendidikan






Pengaruh Pembangunan

Kesan Terhadap Pendidikan
i.
Pembangunan Ekonomi: menyediakan peruntukan sumber kewangan



ii.
Pembangunan wanita: Peluang pendidikan yang sama terhadap wanita.





iii.
Pembangunan politik: Hak dalam penyertaan dan bersuara.


iv.
Pembangunan infrastruktur:







v.
Pembangunan lestari:





vi.
Pembangunan pemikiran






vii.
Pembangunan sains & teknologi







viii.
Pembangunan kemasyarakatan







Rumusan:






Tajuk Pembentangan

UNIT
Tajuk
Nama
1
Pengenalan kepada pendidikan, falsafah, dasar &  pembangunan
1.1  Jelaskan pengertian dan hubungkait  di antara falsafah pendidikan, dasar pendidikan dan sistem pendidikan. 

1.2  Bincangkan fungsi falsafah terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia.

1.3  Bagaimanakah konteks pendidikan memberi kesan terhadap pembangunan insan dan negara?

1.4  Bagaimanakah pembangunan negara dapat memberi pengaruh yang besar terhadap pendidikan?





Comments

  1. Use this diet hack to drop 2 lb of fat in just 8 hours

    Well over 160 000 men and women are utilizing a easy and secret "liquid hack" to burn 2lbs each night in their sleep.

    It's simple and works with anybody.

    Here are the easy steps for this hack:

    1) Hold a drinking glass and fill it with water half full

    2) Proceed to follow this amazing HACK

    and you'll become 2lbs thinner the next day!

    ReplyDelete

Post a Comment